SIU har blitt Diku – Direktoratet for internasjonalisering og kvalitetsutvikling i høyere utdanning. Det vil komme et nytt nettsted tidlig 2019.

Viktig informasjon om teknisk trøbbel i søknadsportalen for Erasmus+

Fristen for Erasmus+ mobilitet utsettes til 12. februar klokken 12:00.  Les mer og hold deg oppdatert her.

Av: Victoria Susanne Nydegger Schrøder.

Publisert: 30.01.2019

Oppdatering 11.2.2018

Det er oppdaget en bugg i konsortiesøknader for voksnes læring (KA104). Skjemaet mister informasjon om konsortiemedlemmer og det er umulig å redigere disse. Dette fører til at det blir umulig å sende inn søknaden. Kommisjonen ser på saken. Dette regnes selvsagt som en teknisk feil og dere vil få mulighet å sende inn søknaden etter deadline dersom det blir aktuelt. Ferdigstill øvrige deler av søknaden og ta kontakt med henrik.arvidsson@diku.no

Oppdatering 8.2.2019

Nå skal alt fungere normalt. Vi vil likevel oppfordre alle til å sende inn søknaden så tidlig som mulig, slik at Diku får til til å hjelpe dere dersom det skulle oppstå nye problemer. Vi minner om at det går an å åpne en søknad som er sendt inn dersom man ønsker å gjøre noen endringer. 

Oppdatering 6.2.2019

Kapasiteten i søknads-portalen er nå normal. Noen får fortsatt feilmeldinger når man prøver å sende inn. Grunnen for dette er oftest at skjemaet trenger å oppdatere budsjettsatsene. Dette løses enklest ved å plotte inn tallene for reisestipend på nytt. I eksemplet under kan vi av feilmeldingen vi fikk når vi prøvde å sende inn skjemaet lese at reisene til landegruppe 3 innen aktivitet A5 må oppdateres. Hvis vi da plotter inn det tallet på nytt, så pleier dette å løse seg. Får dere problemer, ta kontakt med Diku. 

Inkedscreen_LI

Oppdatering 4.2.2019

Ifølge kommisjonen så har man gjennomført flere oppdateringer og funksjonaliteten skal være forbedret. Meld gjerne fra om feilmeldinger og andre problemer til erasmuspluss@diku.no

Oppdatert per 31.1.2019

Fristen for Erasmus+ mobilitet utsettes til 12. februar klokken 12:00. 

Mange av dere som holder på med mobilitetssøknader til Erasmus+-programmet (opprinnelig frist 5. februar) har sikkert merket at Europakommisjonens søknadsportal ikke fungerer godt nok. Systemet er tregt, noen får opp rare feilmeldinger, noen kommer ikke inn i det hele tatt. Dette er selvfølgelig veldig frustrerende, både for oss og for dere.

Det er et kapasitetsproblem med serveren og alle søkere i hele Europa sliter med de samme utfordringene. Europakommisjonen jobber på spreng med å rette opp feilen.

I mellomtiden anbefaler vi at dere jobber videre med søknadene offline. Nederst finner dere utskrift av søknadsskjemaene, slik at dere kan se alle spørsmålene. Skriv svar på spørsmålene i et tekstbehandlingsprogram og lim teksten inn i nettløsningen når den blir mer stabil. Det kan være en idé å prøve tidlig morgen eller på kveldstid.

Dersom dere på den nye fristen tirsdag 12. februar opplever tekniske problemer, er det viktig at dere kontakter Diku før klokken 14 med detaljer om problemet, gjerne med skjermbilde av problemet. Det at dere ikke har hatt tid til å jobbe med søknaden på grunn av at portalen tidvis har vært treg, kan dessverre ikke regnes som et teknisk problem.

Utskrift av søknadsskjemaer